Prurigo nodularis

• Prurigo nodularis

Prurigo nodularis (PN), özellikle yaşlı yetişkinleri etkileyen, nadiren görülen, kronik bir cilt bozukluğudur. Simetrik olarak dağılmış, çoklu, sağlam, pruritik nodüller ile karakterizedir. Prurigo nodularis, kronik prurituslu hastalarda görülür ve sıklıkla atopik dermatit öyküsü ile ilişkilidir.

Prurigo nodularis lezyonlarının üst kısmı kuru ve pürüzlüdür ve çoğu zaman açık çizikler vardır. Genellikle daha önceden ortaya çıkan yaraların yanlarında bulunur. En sıklıkla ortaya çıktığı alanlar; kollar, omuzlar ve bacaklardır.

Prurigo nodularis belirtileri nelerdir?

Prurigo nodularis

Prurigo nodularisin ana semptomu; ciltte sert, çok kaşıntılı topakların, yani nodüllerin oluşumudur. Bu nodüllerin boyutları milimetrik ebatlardan , 1 – 2 santimetreye kadar değişebilir. Nodüller genellikle sert, kuru bir alandadır ve bir kaç tane ya da onlarca olabilir. Nodüller en çok dış kollar, omuzlar ve bacaklarda, ayrıca boyun ve gövdede de oluşabilir, ancak nadiren yüz ve avuç içlerinde oluşurlar. Bu nodüller iyileşmeye başladıktan sonra bu alanda izler oluşabilir.

Prurigo nodularis semptomları her yaşta başlayabilir. Ancak 20 – 60 yaş arası yetişkinlerde en sık olarak görülür. PN olan kişiler nodüllerin görünümünden çok şikayetçi olurlarken, şiddetli kaşıntılı ciltten dolayı da uyku ve günlük aktivite düzeni olumsuz etkilenebilir. Bundan dolayı da bu hastaların stres ve depresyon yaşaması söz konusudur.

Bununla birlikte kaşınmanın bir sonucu olarak hastada cildin her uyarılmasında alışılmadık derecede güçlü kaşıntı hissi döngüsü yaşanır. Aslında kişi ne kadar çok kaşırsa kendini, o kadar güçlü kaşınma hissi olur.

Prurigo nodularis neden olur?

Prurigo nodülarisin kesin nedeni henüz tam olarak anlaşılmamıştır. Nodüllerin olduğu alan bir şekilde çizildiğinde veya tahriş edildiğinde oluşma riski daha yüksektir. Bu nedenle de cildi kaşıyan kişilerde nodüller daha fazla görülür. Bununla birlikte prurigo nodularisli cildin tam olarak neden bu kadar çok kaşıntılı olduğu bilinmiyor. Prurigo nodularisli pek çok insanda egzama (atopik dermatit ), diğer cilt rahatsızlıkları veya alerjiler normal kişilerden daha sık görülür.

Prurigo nodularisi tetikleyen ve devam ettiren faktörler arasında sinirsel ve zihinsel koşullar, karaciğer ve böbreklerin fonksiyonlarının azalması ve egzama, büllöz pemfigoid ve dermatitis herpetiformis gibi cilt hastalıkları sayılabilir. Birçok hastada ise gerçek neden asla bulunamaz.

Prurigo nodularis nasıl tedavi edilir?

Prurigo nodularisin tedavisi uzun sürer ve zor olur. Kaşıntının yoğun olduğu hastalar kısa süre içinde zaten doktora başvurur. Bu konuda doktor, pek çok tedavi yöntemi uygulamasına rağmen, bilinen hiçbir tedavi çok etkili olmamakta, tamamen çözüm getirmemektedir. Prurigo nodularis vakalarında genellikle İlk tedavi seçeneği reçeteli kullanılan steroid kremlerdir. Buna ek olarak antihistamin kremler veya haplar eklenir. Ayrıca intralesional steroid enjeksiyonları, anti-depresan hapları ve capsaicin kremi olağan tedavi ile düzelmeyenlerin çoğuna yardımcı olur. Hastalığın tedavisinde dermatolog ve psikiyatrist işbirliği çok önemlidir