Konjenital Sifiliz Nedir, Kimlerde Görülür?

• Konjenital Sifiliz Nedir, Kimlerde Görülür?

Fetal sifiliz olarak da bilinir. Sifiliz, Treponema pallidum bakterisinin neden olduğu çok yaygın bir enfeksiyöz hastalıktır. Sifiliz genellikle cinsel temas yoluyla bulaşır. Tedavinin ertelenmesi veya eksik olması halinde ölümle sonuçlanan uzun süreli komplikasyonlar ile ciddi bir tıbbi sorun haline gelme potansiyeline sahiptir.

Konjenital sifiliz

Sifilizden etkilenen hamile bir kadın, bebeği hala rahmindeyken, enfeksiyonu çocuğuna plasenta yoluyla aktarabilir. Bu, yaşamı tehdit eden bir hastalık olan Konjenital Sifiliz’e neden olur. Fark edilmeden kalırsa veya durumun erken yönetimi yapılmazsa; bebekte, doğumdan sonraki birkaç hafta (veya aylar) içinde konjenital sifiliz gelişir ve ciddi nörolojik bozukluklar, kemik ve diş problemleri ve cilt rahatsızlıklarına neden olur.

Bu durum için evrensel tedavi (her aşamada), tam bir iyileşme sağlayabilen penisilindir. Ancak, durum için zamanında tanı konması gereklidir ve en erken zamanda tedaviye başlanmalıdır.

Kimlerde Konjenital Sifiliz Görülür? (Yaş ve Cinsiyet Dağılımı)

Sifiliz ile enfekte olmuş (hamilelik öncesi) veya hamilelik sırasında sifiliz bulaşmış olan kadınlar, çok yüksek oranda doğmamış bebeklerine hastalık bulaştırma riski taşırlar. Etkilenen yeni doğanlar arasında cinsiyet veya ırksal ayrım gözlenmez. Bununla birlikte, daha düşük sosyo-ekonomik standartlara sahip kişilerde ve gerekli sağlık hizmetlerine erişilmeyecek bazı coğrafi bölgelerde yaşayanlarda; sifiliz de dahil olmak üzere cinsel yolla bulaşan hastalıkların (STD) genel yüzdesinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.

Konjenital Sifiliz İçin Risk Faktörleri Nelerdir?

Sifiliz olup da tedavi edilmeyen hamile kadınlarda, anne karnında bebeğe bulaşıcı bakteri geçme riski çok yüksektir (yüzde 90). Bu tek risk faktörüdür. Birey, enfeksiyonu gebelikten 4 yıl önceye kadar kapmış olabilir.

Herhangi bir risk faktörüne sahip olmak, illa ki sifiliz kapacağınız anlamına gelmez. Risk faktörü, risk faktörleri taşımayan bir bireye kıyasla, hastalığa yakalanma olasılığını artırır. Bazı risk faktörleri diğerlerinden daha önemlidir. Ayrıca, bir risk faktörüne sahip olmamanız, sifiliz kapmayacağınız anlamına gelmez. Doktorunuzla, risk faktörlerinin etkisini konuşmanız her zaman için önemlidir.

Konjenital Sifilizin Nedenleri Nelerdir?

Sifiliz, Treponema pallidum bakterisinden kaynaklanır. Rahim içinde gerçekleşen sifilitik enfeksiyonun, bir anneden bebeğine doğru konjenital geçişi, konjenital sifilize neden olur. Bu hamilelikte veya doğum sırasında herhangi bir zamanda gerçekleşebilir. Tedavi edilmeyen sifiliz, anne ve çocuğu ömür boyu etkileyebilir. Sifilizin üç aşaması vardır:

• · Başlangıç (Primer) evresi: İlk ataktan sonra bakteri; kan damarları ve lenfatik sistemi kullanarak tüm vücuda yayılır ve hızla çoğalır. Enfeksiyondan birkaç saat sonra primer lezyonlar oluşur. Bunlar büyük miktarlarda Treponema bakteri içerir.
    • · İkincil evre: Bakteriler dokuları, beyin omurilik sıvısını, deriyi ve mukus zarlarını işgal eder. 6-12 hafta içinde vücutta iltihaplı döküntülere (sekonder lezyonlara) neden olur.
    • · Tersiyer evre: Merkezi sinir sistemi etkilenir; birkaç hayati organda (kalp ve karaciğer gibi) enfeksiyon gelişebilir ve sinir hücrelerinde nörolojik semptomlarla sonuçlanır.

Konjenital Sifiliz Belirtileri Nelerdir?

Konjenital sifilizli bebekler doğum sırasında herhangi bir belirti veya semptom göstermeyebilir. Ancak, sifiliz hızlı bir şekilde gelişebilir ve hemen tedavi gerekebilir. Sorun, aşamalı olarak ilerler. Bebekler sıklıkla bozukluğun ikinci (sekonder) evresinde doğarlar; daha büyük bebekler ise üçüncül ve son aşamaya geçer. Her iki aşamada da farklı semptomlar görülür.

Yenidoğanlarda ve küçük çocuklarda belirtiler (2 yıldan az):

• · Bebeğin progresif büyümesinde yetersizlik veya gecikme (gelişme geriliği)
    • · Akciğer enfeksiyonu (pnömoni)
    • · Sulu burun akıntısı ile görülen ateş
    • · Cilt döküntüleri (el, avuç içi ve ayak tabanlarında bakır rengine dönüşen), cinsel organ, anüs ve ağız çevresindeki lezyonlar
    • · Sinirlilik
    • · Beslenme sorunları

Daha büyük çocuklarda belirtiler (2 yıldan fazla):

• · Çentikli ve tırtıklı kenarlara sahip dişler (Hutchinson dişleri olarak adlandırılır ve genellikle üst kesici dişler etkilenir)
    • · Üst ve alt ekstremite problemleri; eklem iltihapları olan kemiklerde ağrı (çocuk, ağrıdan etkilenir, elleri veya bacaklarını hareket ettirmek istemez)
    • · Nörolojik anormallikler
    • · İşitme kaybı (kısmi veya tam)
    • · Görme sorunları (körlük, kornea bulanıklaşması)
    • · Genital bölge, anüs ve ağız çevresindeki cilt yamaları (yara), mukus oluşumu görülür

Olası Komplikasyonları Nelerdir?

• · Şiddetli nörolojik anormallikler
    • · Tam görme kaybı ve işitme sorunları
    • · Yüz deformitesi
    • · Gelişim bozukluğu
    • · Kemik ve eklem anomalileri

Nasıl Tedavi Edilir?

Doğum, erken tanı ve uygun tedavi (çocuğun doğumu öncesinde veya doğumdan hemen sonra), hızlı iyileşmenin anahtarıdır:

• · Sifilizin tüm belirtileri, penisilin kullanılarak tedavi edilir. Dünya çapında penisilin, uygulanması basit olan ucuz ve kolay ulaşılabilir bir ilaçtır.

Konjenital Sifiliz Nasıl Önlenebilir?

Konjenital Sifiliz bir anneden çocuğa bulaşan bir hastalıktır. Eğer anne hastalıktan etkilenmezse, o zaman çocuk da etkilenmeyecektir. Bu sebepten, önlenebilir ve tedavi edilebilir bir hastalıktır.

Tedavi edilmeyen hamile kadınlar, bebeklerini enfekte edebilir. Bu nedenle, tüm hamile kadınların sifiliz için tarama testlerine tabi tutulması tavsiye edilir. Gebe kadınlar düzenli olarak frengi için taranmaktadır. Bununla birlikte, bebek yapmayı planlayan tüm kadınlar, cinsel yolla bulaşan sifiliz enfeksiyonu için test yaptırmalıdır. Aşağıdaki şekillerde önlem alınmalıdır:

• · Birden fazla seks partnerinden kaçınmak
    • · Güvenli cinsel ilişki (sifiliz bakterisinin girişini engellemek için prezervatif kullanımı)
    • · Uyuşturucu ve alkol kullanımını bırakmak

Yeni bir sifiliz enfeksiyonu geçirdiyseniz, hamile kalmamak en iyisidir. Çocuk yapmayı planlıyorsanız, bir jinekoloğa danışmalısınız.