İltihaplı İsilik Belirtileri Nelerdir?

• İltihaplı İsilik Belirtileri Nelerdir?

İmpetigo olarak bilinen iltihaplı isilik, özellikle bebekleri ve çocukları etkileyen yaygın ve oldukça bulaşıcı bir cilt enfeksiyonudur. Genellikle yüz bölgesinde kırmızı yaralarla kendini gösterir; özellikle çocukların burun ve ağzı çevresinde, el ve ayaklarda görülür. Yaralar patlamış ve bal renkli kabuklar geliştirmiştir. Antibiyotiklerle tedavi, genellikle iltihaplı isiliğin diğerlerine yayılmasını önlemeye yardımcı olmak için tavsiye edilir.

İltihaplı İsilik Belirtileri Nelerdir?

İsilik

İltihaplı isiliğin klasik belirtileri ve semptomları, hızla yayılan, birkaç gün boyunca iltihap oluşturan ve daha sonra sarımsı kahverengi kabuk oluşturan kırmızı yaralar şeklindedir. Yaralar genellikle burun ve ağız çevresinde meydana gelir, ancak vücudun diğer bölgelerine dokunmak ile, giysi ve havlu paylaşımı sebebiyle de yayılabilir. Kaşıntı ve ağrı genellikle hafiftir. Büllöz impetigo denen tablo, bebeklerin ve küçük çocukların gövdesinde oluşan daha büyük kabarcıklara neden olabilen bir hastalıktır.

Ekthyma adı verilen daha ciddi bir impetigo formu, derinin derinlerine nüfuz ederek, derin ülserlere dönüşen ağrılı sıvı veya irin dolu yaralara neden olur.

Ne zaman doktora görünmek gerekir?

Sizde veya çocuğunuzda iltihaplı isilik olduğundan şüpheleniyorsanız, doktorunuza görünmelisiniz.

Nedenleri Nelerdir?

İsilik Nedenleri

Hastalığa sahip olan kişinin giymiş olduğu giysilerle ya da dokundukları eşyalarla (kıyafet, nevresim, havlu ve hatta oyuncak gibi) temas ettiğinizde impetigoya neden olan bakterilere maruz kalırsınız.

Risk Faktörleri Nelerdir?

• • Yaş: İltihaplı isilik en sık 2 ila 5 yaş arası çocuklarda görülür.
    • • Kalabalık ortamlar: İmpetigo okullarda ve çocuk bakılan ortamlarında kolayca yayılır.
    • • Sıcak ve nemli hava koşulları: İmpetigo enfeksiyonları yaz aylarında daha sık görülür.
    • • Bazı sporlar: Futbol ya da güreş gibi cilt teması gerektiren sporlara katılım, impetigo geliştirme riskini artırır.
    • • Hasarlı cilt: İmpetigoya neden olan bakteriler, cildinize küçük bir deri yaralanması, böcek ısırığı veya döküntü ile girebilir.
    • • Diyabetli veya zayıflamış bir bağışıklık sistemi olan yetişkinler ve insanlarda gelişme olasılığı yüksektir.

Komplikasyonlar Nelerdir?

Hastalık tipik olarak tehlikeli değildir. Ve enfeksiyonun hafif formlarındaki yaralar genellikle yara izi bırakmadan iyileşir. Nadiren geliştirilen komplikasyonlar şunlardır:

• • Selülit: Bu potansiyel olarak ciddi olan enfeksiyon; cildinizin altında yatan dokuları etkiler ve sonunda lenf düğümlerine ve kan dolaşımına yayılabilir. Tedavi edilmeyen selülit hızla yaşamı tehdit edebilir.
    • • Böbrek sorunları: İmpetigoya neden olan bakteri türlerinden biri de böbreklerinize zarar verebilir.
    • • Yara izi: Ekthyma ile ilişkili ülserler, yara izleri bırakabilir.

Önlemek İçin Neler Yapılır?

İsiliği Önleme

Cildin temiz tutulması sağlıklı kalmanın en iyi yoludur. Kesikler, sıyrıklar, böcek ısırıkları ve diğer yaraları hemen yıkamak önemlidir. İmpetigo’nun başkalarına yayılmasını önlemek için:

• • Etkilenen bölgeleri sabun ve suyla nazikçe yıkayın ve hafifçe gazlı bezle kapatın.
    • • Enfekte bir kişinin kıyafetlerini, çarşaflarını ve havlularını her gün yıkayın ve ailenizde başkalarıyla paylaşmayın.
    • • Antibiyotik merhem uygularken eldiven giyin ve sonrasında ellerinizi iyice yıkayın. Enfekte bir çocuğun isiliği kaşıyıp, hasar vermesini önlemek için tırnaklarını kısaltın.
    • • Ellerinizi sık sık yıkayın. Çocuğunuzu, doktorunuz bulaşıcı olmadığını söyleyene kadar evde tutun.

Teşhis

Doktorlar genellikle yaralara bakarak iltihaplı isiliği teşhis ederler. Laboratuvar testleri gerekli değildir. Eğer yaralar temizlenmediyse, antibiyotik tedavisi ile geçebilir. Doktorunuz, yaraların üstündeki sıvıdan bir örnek alabilir ve hangi antibiyotik türlerinin en iyi şekilde çalıştığını test edebilir. İmpetigoya neden olan bazı bakteriler, bazı antibiyotik ilaçlara dirençli hale gelmiştir.

Tedavisi

İltihaplı isilik tipik olarak, doğrudan yaralara uygulayacağınız bir antibiyotik merhem veya krem ile tedavi edilir. İlk önce etkilenen bölgeyi ılık suda bekletmeniz ya da yaraların yumuşamasına yardımcı olmak için ıslak kompresler kullanmanız gerekebilir, böylece antibiyotik cilde nüfuz edebilir. Sadece birkaç impetigo yarasından daha fazlasına sahipseniz, doktorunuz ağızdan alınabilecek antibiyotik ilaçlar önerebilir. Yaralar iyileşmiş olsa bile tüm ilaç tedavisini tamamladığınızdan emin olun. Bu, enfeksiyonun tekrarlanmasını önlemeye yardımcı olur ve antibiyotik direncini daha az olası hale getirir. Yapışmaz bir bandajın bölgeye yerleştirilmesi, yaraların yayılmasını önlemeye yardımcı olabilir.