Yetişkinlerde İsilik ve Tedavi Yöntemleri

• Yetişkinlerde İsilik ve Tedavi Yöntemleri

Yetişkinlerde isilik, yetişkinlerin kullandığı pedler, inkontinans hastalıkları veya sürtünmenin bir sonucu olarak ortaya çıkar. İsilikte cilt tahriş olur. Küçük ve pembe lekeler olarak başlar ve giderek artan döküntülere dönüşür. Döküntüler; kırmızı, kabarık ve ağrılıdır. İsilik rahatsız edici ve acı verici olabilir, ancak çoğu vaka reçetesiz ilaçlarla veya doğal tedavi yöntemleriyle iyileşebilir.

Şiddetli olan, temel tedaviye cevap vermeyen ya da 3 günden uzun süren döküntüler enfeksiyon ya da altta yatan tıbbi bir durumun sonucunda gelişmiş olabilir. Örnekler arasında, maya enfeksiyonları, sedef hastalığı ve egzama gibi uzun süreli cilt rahatsızlıkları yer alır.

Nedenleri Nelerdir?

İsilik Kremi

• Isı ve nemden kaynaklanan cilt tahrişi
    • Çatlak veya sürtünmeden kaynaklanan cilt bariyeri hasarı
    • İdrardaki amonyak veya dışkıda bulunan enzimlerden kaynaklanan iltihaplanma, cilt ile yakın temasta cilt dokusuna zarar verir.
    • Yetişkin pedleri, idrar tutamama veya naylon iç çamaşırları kullanılması
    • Kullanılan ped ve iç çamaşırındaki boyalara, parfümlere veya malzemelere alerjik reaksiyonlar
    • Mantar enfeksiyonları, en yaygın görüleni Candida albicans
    • Bakteriyel enfeksiyonlar, en sık olarak Staphylococcus aureus
    • Sedef hastalığı ve egzama gibi kronik cilt hastalıklarının alevlenmeleri

İsiliğe aşağıdaki durumlarla ilişkili enfeksiyonlar da neden olabilir:

• Genital hijyenin yetersiz kalması
    • İç çamaşır yıkamak için kullanılan deterjanlarda bulunan kimyasal maddeler, boyalar veya kokularla ilgili alerjik reaksiyonlar
    • Kronik veya şiddetli sürtünme
    • Kişisel temizlik mendillerinde veya yağlayıcılarda bulunan boya, parfüm veya diğer maddelere karşı gösterilen alerjik reaksiyonlar

İsilik Belirtileri Nelerdir?

İsilik

Lezyonlar, kasık, kalça, uyluk , koltukaltı gibi terlemeye müsait ve kapalı alanlarda kaşıntılı, kırmızı/pembe kabarıklıklar şeklindedir.

Ciddi veya tedavi edilmemiş tablolar:

• Yanmış görünen parlak kırmızı ve iltihaplı geniş yamalar
    • Bazen sıvı ve sızıntı ile dolup taşan çok büyük döküntüler
    • Aşırı kaşıntı ve yanma
    • Acı ve hassasiyet
    • Oturma sırasında veya iç çamaşırı ve giysi giyerken ağrı hissi gibi durumlara sebep olur.

Sedef hastalığı, egzama veya atopik dermatit gibi başka bir cilt sorununun alevlenmesinin yanında ortaya çıkan isilik, altta yatan durumla benzer semptomlara sahip olabilir. Duruma bir enfeksiyon neden olduğunda,

• İrin sızan kabarcıklar
    • Tüm vücutta ağrı
    • Halsizlik gözlenebilir
    Evde Tedavi Yöntemleri
    • İç çamaşırınızı veya pedinizi biraz ıslansa bile değiştirin
    • Ilık su ve hipoalerjenik sabunlar veya temizleyicilerle etkilenen bölgeyi günde birkaç kez nazikçe yıkayın.
    • Cildi ovmak yerine bir havluyla kurulayın.
    • Banyodan sonra kalıntı kalmasın diye bölgeyi iyice durulayın.
    • Koku, boya, alkol veya tahriş edici bir madde içermeyen temizleyiciler ve kişisel hijyen bezleri kullanın.
    • Banyo yaptıktan sonra bölgenin hava ile temas ederek kurumasına izin verin.
    • Mikro gözenekli özel külotlar kullanın.
    • Çok sıkı olan kıyafetlerden kaçının.
    • Çinko oksit ve vazelin içeren merhem ve kremler semptomları hafifletebilir. Bu ürünleri günlük olarak tüm bölgeye uygulayabilirsiniz.
    Diğer Tedavi Yöntemleri

Evde isilik tedavisi

Döküntüler şiddetli ise veya 3 günden uzun sürerse bir dermatologdan tavsiye alınmalıdır. Kötü hijyen ve cilt tahrişinin isiliğe neden olmaması neredeyse imkansızdır. Ancak altta yatan bazı tıbbi durumlar benzer semptomlara neden olabilir.

Mantar enfeksiyonu eşlik eden kişiler için, doktor topikal antifungal ilaçlar reçete edebilir. Antifungal kremler, en çok günde iki kez olmak koşuluyla 7 ila 10 gün süreyle uygulanmalıdır. Şiddetli mantar enfeksiyonları olan kişilerin krem kullanmaya ek olarak ağızdan ilaç almaları gerekebilir.

Tabloya, bir bakteriyel enfeksiyon eşlik ediyorsa antibakteriyel tedavi gerekecektir.

Alınabilecek Önlemler

Tüm alanı günlük olarak hipoalerjenik bir temizleyici veya sabunla yıkamak, tahriş riskini azaltmaya yardımcı olabilir. Cildi kurulamak, sürtünmekten korumak ve kuru olarak bırakmak gerekir. Ped takmadan önce nemlendiriciler veya ilaçlı kremler uygulamak da tahriş riskini azaltabilir ve iltihaplı cildi yumuşatmaya yardımcı olabilir.