Semptomatik Alopesi Çeşitleri

• Semptomatik Alopesi Çeşitleri

Telogen Effluvium

telogon

Ortalama bir insanda, saç tellerinin yaklaşık yüzde 85 ila yüzde 90’ı aktif olarak uzarken (anajen fazı), diğerleri dinlenir (telojen fazı). Tipik olarak, bir saç teli anagen fazda iki ila dört yıl kalır ve daha sonra telojen faza girer, yaklaşık iki ila dört ay dinlenir ve sonra dökülür ve yerine yeni bir saç teli gelir. Ortalama bir kişi, doğal olarak günde yaklaşık 100 saç teli döker.

Telogen effluvium olan bir kişide, bazı vücut değişiklikleri veya şok; daha fazla saç telinin telojen fazda kalmasına neden olur. Tipik olarak bu durumda, saç tellerinin yaklaşık yüzde 30’unun uzaması durur ve dökülmeden önce dinlenme fazına girer. Yani, eğer telogen effluvium varsa, günde 100 yerine 300 saç teli kaybedebilirsiniz. Telogen effluvium, aşağıdakiler de dahil olmak üzere bir dizi farklı olay tarafından tetiklenebilir:

• Cerrahi işlemler
    • Büyük fiziksel travma
    • Psikolojik stres
    • Yüksek ateş (ciddi enfeksiyon veya diğer hastalıklardan kaynaklanan)
    • Aşırı kilo kaybı
    • Ani beslenme değişiklikleri
    • Doğum ve menopoz ile ilişkili olanlar dahil olmak üzere; ani hormonal değişiklikler
    • Demir eksikliği
    • Hipotiroidizm veya hipertiroidizm
    • Bazı ilaçlar

Telojen fazına giren saç telleri, dökülmeden önce 2 ila 4 ay gibi bir süre geçer ve bu sebeple, probleme neden olan olaydan hemen sonra değil de 2-4 ay sonrasında saç dökülmesi yaşarsiniz. Bazı vakalar daha uzun sürse de, telogen effluvium nadiren altı aydan uzun sürmektedir.

Kısa bir süre içinde aşırı saç dökülmesi korkutucu olsa da, durum genellikle geçicidir. Erkenden telojen fazına giren her saçın yerine, yeni bir saç gelir, bu nedenle tam anlamıyla kellik tehlikesi yoktur. Saçlar yavaşça büyüdüğü için, saçlarınız bir süreliğine normalden daha ince görünebilir veya incelebilir. Ancak yeni saç telleri uzadıkça, tekrar dolgunlaşacaktır.

Tiroid Bozuklukları (Hipotiroidi ve Hipertiroidi)

hipotiroid

Tiroid bozuklukları şiddetliyse ve tedavi edilmezse saç dökülmesine neden olabilir. Bu durumun, saç dökülmesi ile ilişkisini anlamak için öncelikle, saçın nasıl uzadığını anlamalısınız.

• Saçlar saç derisinin alt kısmındaki kökte büyür.
    • Kafa derisindeki kan damarları kökleri besler, daha çok hücre oluşturur ve saçlarınızı uzatır.
    • Saçı cildinizden dışarı doğru iter ve saç, yumuşak ve parlak kalmasını sağlayan yağ bezlerinin içinden geçer.
    • Saçlar bir süre uzar, ancak her “yeniden oluşma döngüsü” başladığı zaman dökülür.
    • Hormon üretimi bozulduğunda, özellikle T3 ve T4 hormonları vücutta diğer süreçleri etkiler. Kökteki saçın gelişimi bozulur, saç dökülür ve yeniden oluşma döngüsüne girmez. Bu da saçın seyrelmesine neden olur.

Tiroid bozukluklarını tedavi etmek için kullanılan bazı ilaçlar da saç incelmesine katkıda bulunabilir. Karbimazol ve propiltiyoürasil, nadir durumlarda saç dökülmesine yol açabilen tiroid ilaçlarıdır. Saç dökülmesi hipotiroidizm ve hipertiroidizm sebebi ile yavaşça gelişebilir. Yama yama kellik oluşmaz, çünkü saçlarınız genel olarak seyrelecektir. İyi haber şu ki; tiroid rahatsızlıklarından kaynaklanan saç dökülmesi tipik olarak geçicidir.

Gebelik

Hamilelik döneminde kadınlık hormonu “östrojen” tavan yapar. Bu durum nadiren saç dökülmesine neden olur. Ancak esas saç dökülmesi, doğumdan sonra yaşanır. Hamilelik döneminde genel olarak saç dökülmesi azalır ancak sonrasında, aşırı saç dökülmesi gerçekleşir. Hormonların normale dönmesiyle, durum kendi kendine düzelir.

Senil Alopesi

Doğal olarak yaşla birlikte ortaya çıkan bir tür saç dökülmesidir. Kalın terminal kıllarda sürekli azalma nedeniyle, tüm kafa derisini etkileyen dağınık bir incelme olarak tanımlanır. Bunun, androgenetik alopesinin bir işareti olup olmadığı ya da ilerleyen dönemde, devam edip etmeyeceği net değildir.

Beslenme Bozuklukları

Yeme Bozukluğu

Vitamin eksiklikleri de dahil olmak üzere yetersiz beslenme, saç dökülmesinde önemli bir faktördür. Vitaminler, herhangi bir besin eksikliğinin açığını kapatabilir. Ve bu da, saçın yeniden uzamasını desteklemeye yardımcı olabilir. Temel vitaminler, saç kökünü düzeltmek için çalışır, hormon seviyenizi düzenler ya da yaşla birlikte artan oksidatif stresle savaşırlar. Dengeli beslenmek, saç sağlığının anahtarıdır.

Saç sağlığı için en önemli vitamin ve mineraller arasında; A vitamini, B-kompleks vitaminleri, C vitamini, D vitamini, biyotin, beta-karoten, kalsiyum, iyot, demir, çinko, magnezyum, niasin, pantotenik asit ve selenyum bulunur. Bu vitaminler ayrıca tiroid hormonunu dengelemeye yardımcı olur.

Fiziksel Stres

Stres

Saç dökülmesi hiçbir zaman fiziksel stresin tek belirtisi değildir ve durum ciddi değilse saç dökülmesi çok nadirdir. Stres, vücuttaki hormon seviyelerini, bağışıklık sistemini ve beyninizin işlevini etkiler. Yukarıda da belirtildiği gibi, tüm bu problemler saç dökülmesine neden olabilmektedir.

İlaçlar ve Alopesi

Çoğu durumda, ilaçlar geçici saç dökülmesine yol açar ve dozu ayarladığınızda veya ilacı almayı bıraktığınızda saç dökülmesi azalacaktır.

Kullandığınız bir ilacın saçınıza etkisi konusunda endişeleriniz varsa doktorunuza danışın. Doktorunuz farklı bir ilaç reçete edebilir veya saç dökülmesini en aza indirecek bir tedavi önerebilir. Saç dökülmesi, ilacınızın potansiyel bir yan etkisi olabilir. Oldukça az sayıda ilaç saç dökülmesine neden olsa da, iyi haber şu ki; ilaç alımına bağlı saç dökülmesi genellikle geçicidir.