Nasır Nedir, Nasıl Tedavi Edilir?

• Nasır Nedir, Nasıl Tedavi Edilir?

Basınç veya sürtünme nedeniyle sıklıkla ayaklarda gelişen, ağrılı ve acı verici cilt bölgeleridir.

Cilt kendisini, yaralanma, basınç veya sürtünme nedeniyle korumaya çalıştığında ortaya çıkar.

Yanlış ayakkabılar giyen, ayakları sıkça terleyen ve her gün uzun süre ayakta duran insanlar arasında daha yaygındır. Kadınları erkeklerden daha fazla etkiler. İki çeşit nasır vardır: Corn ve callus. Corn daha ufak ve merkezidir, callus daha yayvan ve yüzeyseldir.

Corn ve Callus Arasındaki Fark Nedir?

Nasır Farkları

İnsanlar bazen corn ve callus terimlerini birbiri yerine kullanırlar, ama ikisi aynı değildir.

Callus:
    Sürtünme, basınç veya tahriş nedeniyle sertleşmiş ve kalınlaşmış bir cilt bölgesidir. Genellikle ayaklarda olur, ancak eller, dirsekler veya dizlerin üzerinde de oluşabilir. Callus sarımsı veya soluk renktedir. Dokununca az da olsa his vardır, ancak deri kalın olduğundan, etrafındaki deri ile karşılaştırıldığında dokunma duyarlılığı daha az olabilir.

Kenarları net değildir ve belirsizdir, corndan daha büyük ve geniştir. Genellikle deride bir şeye, örneğin bir ayakkabı dikişine sürtünerek oluşur. Tipik olarak ayak parmaklarının hemen altındaki kemik bölgede, kişinin yürüdüğü sırada kilosunu taşıyan bölgelerinde oluşur.

Corn:
    Ölü deriden oluşan bir tür callustur. Genellikle pürüzsüz, tüysüz cilt yüzeylerinde, özellikle ayak parmaklarının üstünde veya yanında oluşur. Yumuşak veya sert olabilen net bir tanımlanmış merkeze sahiptir, küçük ve daireseldir.

Sert corn, küçük olma eğilimindedir ve sert cilt bölgelerinde, derinin kalınlaştığı veya callus bulunan yerlerde ve ayağın daha kemikli bölgelerinde görülür. Yumuşak corn, lastiksi bir doku ile beyazımsı renkte olma eğilimindedir. Daha çok, ayak parmakları arasında, nemli ve terli cilt bölgelerinde oluşur.

Callus ve corn, normalde zararlı değildir, ancak bazen diyabetli kişilerde ve ayaklarında dolaşım bozukluğu olan kişilerde, deride enfeksiyon veya ülsere yol açabilir.

Belirti ve Bulgular

Nasır Belirtileri

Corn ve callus, bir insanı taş üzerinde yürüyormuş gibi hissettirebilir. Aşağıdakiler nasır (corn ve callus) belirtileridir:

• Yükselmiş veya sertleştirilmiş bir yumru
    • Ciltte kalın ve pürüzlü bir bölge
    • Çok kuru veya balmumu gibi olan deri bölgesi
    • Cilt altında ağrı veya hassasiyet

Nasır çok iltihaplı veya ağrılı hale gelirse, hasta tıbbi yardım almalıdır. Yetersiz dolaşım, hassas cilt, sinir problemleri ve ayaklardaki uyuşukluğu olan kişiler, evde tedavi etmeden önce doktorlarıyla konuşmalıdır. Diyabet, periferik nöropati ve periferik arter hastalığı olan kişiler özellikle dikkatli olmalıdır.

Nedenleri ve Risk Faktörleri

Aşağıdaki risk faktörleri nasır olma ihtimalini artırabilir:

• Ciltte basınç veya sürtünmeye neden olan her şey
    • Çok sıkı veya çok yüksek topuklu ayakkabılar
    • Çok gevşek olan ve sürtünmeye neden olan ayakkabılar
    • Cilde sürtünen bir ayakkabı dikişi
    • Çorapsız ayakkabı giymek
    • Düzenli olarak çıplak ayakla yürümek (cilt kendini korumak için kalınlaşacaktır)
    • Belirli bir şekilde koşu veya yürüyüş gibi tekrarlanan eylemler yapmak

Nasır genellikle ayaklarda görülür, ancak sürtünme ve basınç, ellerde de nasıra neden olabilir. Eldiven kullanmadan sık sık bisiklet kullananlar veya el aletleri kullanan kişilerde gelişebilir. Bunyon, çekiç parmak ve diğer ayak problemleri ve deformiteleri nasır riskini artırır.

Evde Tedavi

Nasır

Birçok kişi evde, reçetesiz satılan ürünler kullanarak nasırı tedavi eder.

• Nasırlı bölgeyi, 5 ila 10 dakika boyunca ılık suda bekleterek, daha sonra bir ponza taşıyla bölgeyi inceltmek, ölü deriyi temizlemeye yardımcı olur.
    • Ayaklarda her gün, salisilik asit, üre veya amonyum laktat içeren ürünler kullanmak, cildi yumuşatmaya yardımcı olur.
    • Nasır oluşumuna, yinelenen eylemler neden oluyorsa, bu eylemlerden kaçınmak genellikle sorunu çözebilir.
    • Düzgün tabanlıklar giymek ve diğer kişisel bakım önerilerine uyan ayakkabılar ve çoraplar giymek, yardımcı olabilir.
    • Nasır üzerindeki basıncı azaltmak için ayak parmakları arasında köpük veya silikon pedler kullanılabilir.
    Ne zaman doktora görünmek gerekir?

Nasır tedavi

Corn ya da callus çok acı veriyorsa veya kişinin diyabet ya da dolaşım sorunları varsa dermatoloğa başvurmak en iyisidir. Dermatolog, @ salisilik asit içeren bir ilaç önerebilir. Enfeksiyon riski varsa, antibiyotik merhem reçete edebilir. Nasır etrafındaki kırmızılık ve şişlik bir deri enfeksiyonunu işaret edebilir.

Salisilik Asit Nedir?

Nasır için standart tedavi, siğil tedavisinde de kullanılan salisilik asittir. Bu bir keratolitiktir, yani protein veya keratin çözücüdür. Keratin, nasır ve çevresindeki ölü deriyi oluşturur. Salisilik asit içeren ilaç, ölü deriyi ortadan kaldırır ve farklı konsantrasyonlarda bulunabilir. Daha güçlü dozlar daha hızlı çalışabilir, ancak reçeteli olarak kullanabilirsiniz. İçindeki bileşenler, nasırı çevreleyen deriyi tahriş edebilir, bu yüzden uygularken dikkatli olunmalıdır. Yaralı bölgelerde kullanılmamalıdır.

Başta yaşlı insanlar ve diyabetli hastalar olmak üzere hastalar; nasırlarını kazıtmamalıdır ve kestirmemelidir. Çünkü bu, tedavisi zor olan enfeksiyonlara ve deride ülsere yol açabilir. Salisilik asit kullanmadan önce bir doktora danışılmalıdır, çünkü ülsere neden olabilir. Nasır tekrarlayabileceğinden, tekrarlı veya düzenli bakım gerekebilir.